Klinisk ortopedisk medisin

Klinisk ortopedisk medisin (OMI) er en spesialisert gren innen muskel- og skjelettmedisin som fokuserer på en presis klinisk undersøkelse og behandling av muskel- og skjelettlidelser. Ved å kombinere dybdekunnskap fra pasientens sykehistorie med en grundig systematisert undersøkelse, gir det en unik mulighet til å nøyaktig identifisere og adressere den underliggende strukturen som forårsaker smerte og ubehag.

Hva innebærer Klinisk Ortopedisk Medisin?

• Presis Diagnostisering: Gjennom en systematisert undersøkelse kombinert med pasientens sykehistorie, sikter terapeutene mot å identifisere den spesifikke årsaken til muskel- og skjelettplager.
  • Tilpasset Behandling: Basert på diagnosen vil en individuell behandlingsplan bli utformet. Denne kan inkludere en kombinasjon av mobilisering/manipulasjoner, tverrfriksjoner, trykkbølge, traksjon og spesifikk trening.

Hvem kan dra nytte av Klinisk Ortopedisk Medisin?
Utdannelsen innen OMI er tilgjengelig for et bredt spekter av helsepersonell, inkludert leger, fysioterapeuter, naprapater, og kiropraktorer. For fysioterapeuter gir denne videreutdanningen et solid grunnlag for spesialiseringen innen muskel- og skjelettfysioterapi, som anerkjennes av Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund (PFF).