Slyngetrening: Effektiv trening mot smerter

Slyngetrening: En effektiv metode for styrke, stabilitet, og balanse

Slyngetrening er en måte å trene styrke, stabilitet og balanse. Ofte sier man at det er kjernemuskulaturen man trener ved slyngetrening, men sannheten er at hele kroppen blir trent. Enten du har en stiv nakke eller vond korsrygg, vil du kunne trene dette ved hjelp av slynger.

Hvordan slyngetrening brukes i behandling

Slyngetrening vil for mange være en meget effektiv treningsform, enten om man ønsker effektiv trening mot smerter, bli sterkere eller forebygge skader. Videre kan man skille mellom slyngetrening og slyngebehandling.

Neurac metoden for smertelindring og funksjonsforbedring

Mange fysioterapeuter benytter slyngebehandling på sine pasienter, etter prinsippene i Neurac metoden. Denne metoden kjennetegnes ved at pasienten utfører spesifikke øvelser i slyngene, med strikkavlastning for å mestre å utføre øvelsene korrekt og uten at det provoserer pasientens smerter/plager. Behandlingen skal altså være smertefri, og foregår alltid under kyndig veiledning av kompetent fysioterapeut. Ofte vil pasienten oppleve hurtig symptomlindring og funksjonsforbedring, og mange ganger skjer dette i løpet av en og samme konsultasjon.

kvinne som praktiserer slyngetrening utendørs

Neurac behandling er en forkortelse for nevromuskulær aktivering og foregår i Redcord slynger. På Høvikklinikken har vi spesialister i slyngebehandling, to er Sertifiserte Neurac behandlere og to er snart sertifisert.

Forskning: Smertelindring og funksjonsforbedring med slyngetrening

Senere års forskning konkluderer entydig med at smerte er en sammensatt prosess som påvirkes av pasientens erfaringer, humør, bekymringer, reaksjonsmønstre osv. Smerte er altså hjernens tolkning av det som skjer i kroppen mer enn bare en konsekvens av vevsskade. Smerten kan være adekvat, og sørge for at pasienten tar de nødvendige hensyn for ikke å skade vevet ytterligere, slik som vi ser eksempelvis ved akutte skader. Derimot ser det ut til at mange opplever å ha vedvarende smerter i lang tid etter at den eventuelle vevsskaden er helet, og denne typen smerter har ikke lenger noen gunstig hensikt. Her vil Neurac slyngebehandling ofte være meget effektivt.

Klarer fysioterapeuten å få pasienten til å trene tungt i slyngene uten at smerten provoseres vil pasienten i mange tilfeller bli smertefri/ ha mindre smerter også etter behandlingen. Sannsynligvis skjer dette fordi pasientens hjerne forstår at smerten ikke lenger er nødvendig. Hurtig symptomlindring og funksjonsforbedring er derfor målsetningen ved enhver Neurac behandling. Noen ganger skjer dette plutselig, andre ganger tar det litt tid, men senest i løpet av 3 konsultasjoner bør man se klare tegn til forbedring.

Fysioterapi og slyngetrening hos Høvikklinikken

Det finnes mange slynger på markedet. På treningssentere finner du ofte både Redcord og TRX. På Høvikklinikken benytter vi Redcord slynger og Neurac slyngebehandling på en lang rekke diagnoser og tilstander i kroppen. Ofte suppleres behandlingen med andre tiltak og ettersom vi er en tverrfaglig klinikk benytter vi hverandre til second opinions ved behov. Etter behandling får pasienten alltid veiledning i et hensiktsmessig treningsprogram med øvelser han / hun skal trene videre på, for å sikre langvarig effekt og unngå tilbakefall av plager.

fysioterapeut og pasient som praktiserer slynbehandling innendørs

Forfatter:
Sandra Viksjø
Fysioterapeut / PT
sandra@hovikklinikken.no

Ring oss på 67 53 20 51 eller benytt online timebestilling.