Hold deg Aktiv med Artrose og få hjelp med treningen – AktivA

Artroseskole – AktivA på Høvikklinikken

AktivA står for aktiv med artrose. AktivA er et program som gjennomføres av fysioterapeuter for pasienter med artrose. Hensikten er å implementere informasjon, trening og vektreduksjon i programmet. AktivA-prosjektet er basert på et tilsvarende prosjekt i Danmark og Sverige. Resultatene i Danmark og Sverige viser at pasienter med artrose i hofte og kne oppnår bedre livskvalitet, fysisk funksjon og mindre smerte.

Hva er artrose?

Artrose er den mest utbredte revmatiske leddsykdommen. Dette er en kronisk sykdom hvor leddbrusken blir brutt ned. Det påvirker også andre strukturer i leddet som ligamenter, knokler, leddkapsel og muskulatur. Musklene blir svekket og leddet kan virke ustabilt. Symptomene kommer gjerne gradvis. Enkelte bevegelser kan være smertefullt og nattesmerter kan oppstå. Nedsatt bevegelse i leddet er heller ikke unormalt.

Man kan få artrose i alle bruskkledde ledd, men fingre, knær og hofter er de mest vanlige. Årsaken til artrose er fortsatt ukjent, men det finnes flere risikofaktorer som overvekt, genetikk, belastende arbeid, alder, tidligere skader på ledd og muskelsvakhet. Diagnosen stilles ofte ved røntgen. Det kan uansett ta lang tid før man ser leddforandringer ved hjelp av røntgen. Det er derfor viktig å komme i gang med behandling og trening så fort som mulig.

Behandling

Det er viktig at alle med artrose får informasjon om sykdommen og hvordan man best mulig kan påvirke situasjonen. Ved programmet AktivA vil alle deltakere tilegne seg denne informasjonen i artrosekoler. Trening er den type behandling som har best effekt, både med små og store utfordringer knyttet til artrose. Det er vist at trening er med på å redusere smerte, bedre funksjonsnivået og forenkler aktivitet i dagliglivet. AktivA fysioterapeuter på Høvikklinikken vil hjelpe artrosepasienter med å komme i gang med trening og tilpasse øvelser for hver enkelt kursdeltagende.

Gjennomføring

Deltakelse i AktivA på Høvikklinikken innebærer at du skal være med på pasientundervisning der en fysioterapeut på klinikken vil gi deg god innsikt i din artrosesykdom, behandling av sykdommen og hva du selv kan gjøre for å bedre symptomer. Deretter gjennomgår du et 6 ukers treningsforløp med et tilpasset treningsprogram. På Høvikklinikken vil du få tilgang til treningssenteret i perioden du er med på kurset, samt en time (45 min) / uke med fysioterapeut.

Totalpris inkl. tilgang til treningssenter: kr 2 500

Terapauter som jobber med artose på Høvik klinikken

Sandra Viksjø
Fysioterapeut / PT