Hvor effektivt er trykkbølgebehandling?

Nye studier viser positiv effekt av trykkbølgenehandling

Nye studier viser en svært positiv effekt av trykkbølgebehandling på myofascielt muskelsmerte syndrom, bedre kjent som triggerpunkter og muskelknuter. Studiene sammenligner trykkbølgebehandling med tradisjonell ultralyd og placebo behandling.

Både trykkbølge og ultralyd skaper varme, økt blodsirkulasjon og økt metabol aktivitet. I tillegg utnytter trykkbølge noe vi kaller Gate Controll Theory som «blokkerer smertefulle nerveimpulser» og på den måten virker smertedempende.

Trykkbølge og ultralyd er overlegne placebobehandlingen og er helt uten bivirkninger da de kun setter igang kroppens egne naturlige reperasjonsprosesser.

Og selv om både trykkbølge og utralyd viste omtrent samme positive effekt, ble det brukt  kun 4 behandlinger med trykkbølge over en to ukers periode, mens det det var nødvendig med 10 ultralydbehandlinger på samme tid. Med andre ord argumenterer studiene for at trykkbølgebehandling er en rask og effektv behandlingsform for muskelsmerter, krever få behandlinger og gir en langvarig effekt.

Kombinerer man dette med riktig trening og aktivitet kan man selv opprettholde effekten i lang tid.

Behandlingen tar sjelden mer enn noen minutter pr. område, og vi 3-5 behandlinger er som regel nok for å oppnå ønsket resultat.

Lurer du på om trykkbølgebehandling kan være aktuelt for dine plager, er det bare å ta kontakt med spørsmål, eller booke en time hos en av våre fysioterapeuter som alle har fordypning i denne behandlingsformen.

Les hele studien på trykkbølgebehandliong og ultralyd her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5857456/

Bo Randers
Fysioterapeut / Såletilpasser